• tehty Suomessa
Vietto käsinneulottu metsänvihreä huivi

Kaupoissa ja myyntitapahtumissa asiakkaat toisinaan kyselevät, miksi Vietto-tuotteet ovat niin kalliita. Tähän pintapuolinen vastaus on, että suomalainen työ maksaa. Mutta maksavatko tuotteet oikeasti paljon ja mihin hintoja tulisi verrata?   

Vieton toiminnan lähtökohtana on se, että kaikki tuotteet valmistetaan Suomessa. Myös vaatteissa käytetyt kankaat ovat pääasiassa Suomessa neulottuja. Vaikka kotimaisuus nostaa kustannuksia, sen avulla voidaan taata tuotannon eettisyys ja vastuullisuus parhaimmalla mahdollisella tavalla. Lähellä tapahtuva valmistus mahdollistaa myös säästäväisemmän ja ekologisemman tuotantotavan. Vietto-tuotteita tehdään varastoon vain vähän ja täydennyksiä tilataan valmistajalta ainoastaan tarpeen mukaan. Osa tuotteista, kuten käsin printattu Urban Art deco -mekko, tehdään vain tilauksesta, jolloin tuotteita ei koskaan valmisteta turhaan. Lisäksi paikallisten ompelijoiden kanssa on helppo miettiä tapoja hyödyntää materiaali mahdollisimman täysimääräisesti, esimerkiksi käyttämällä suurten vaatekappaleiden leikkuutähteitä pienempiin tuotteisiin.

Koska tuotteita ei tehdä suuria määriä varastoon, ei tule tarvetta myöskään pitää suuria kausialeja. Tämä on otettu huomioon hinnoittelussa, eikä tuotteisiin ole lähtökohtaisesti lisätty paljoa ”alevaraa”. Alemyyntien puuttuminen aiheuttaakin välillä ihmettelyä. Todellisuudessa hinnat ovat jo valmiisi tingittyjä niin, että mahdollisimman monella olisi mahdollisuus hankkia luottovaate Vietolta milloin vain. Vietto järjestää kuitenkin silloin tällöin kampanjoita, joissa tuotteita voi saada pienellä 10–20 %:n alennuksella. Tämän lisäksi on vakiintunut kaksi kertaa vuodessa järjestettävä Vieton ystävämyynti, jossa myydään mm. värierien viimeisiä ja sample-kappaleita reilulla alennuksella.

Jos vertaa Vieton hintoja muihin suomalaisiin merkkeihin, voi todeta että hinnat ovat itseasiassa edullisemmat kuin monella muulla. Tämä selittyy juuri sillä, että hinnoissa ei ole sisäänrakennettuna kausialennusvaraa. Vietolta voi siis aina ostaa tarvitsemansa tuotteen ilman huolta siitä, että samainen tuote saattaisi olla seuraavalla viikolla puolet halvempi. Tämä myös vähentää houkutusta tehdä impulsiivisia aleostoksia, ostaa vain siksi kun saa halvalla. Tiukaksi puristetun kulurakenteen vuoksi Vietto ei ole voinut tarjota tuotteitaan myyntiin esimerkiksi ketjutavarataloihin, joten tuotteita on saatavilla vain Vieton omasta verkkokaupasta ja valikoiduilta jälleenmyyjiltä.

Vieton uusi verkkosivu ja verkkokauppa on avattu

Vieton uusi verkkosivu ja kauppa on nyt avattu, vain muutama viikko ennen brändin 12-vuotissyntymäpäivää. Vieton verkkokauppa on kokonaan integroitu sivustoon, joten kaupassa piipahtaminen on helpompaa kuin koskaan. Ja kaikkein tärkein asia on se että sivusto on nyt kaksikielinen, koko sisältö löytyy sekä suomen- että englanninkielisenä! Hurraa!

Verkkokaupassa on käytettävissä useita maksutapoja. Checkout Finlandin maksutavat kattavat suomalaiset verkkopankit, Stripe-palvelun kautta voit maksaa luottokorteilla ja lisäksi voi maksaa myös PayPal-palvelun kautta. Tarkempia tietoja mm. toimituksista, palautuksista ja muista verkkokauppaan liittyvistä ehdoista löydät Verkkokaupan käyttöehdot -sivulta.

Miksi ostaa juuri Vieton omasta verkkokaupasta? Yksi hyvä syy on valikoima. Vieton omassa verkkokaupassa pystytään tarjoamaan laajempi tuotevalikoima verrattuna jälleenmyyjiin. Tarjolla on yleensä aina joitakin tuotteita joita ei ole muualla, kuten vaikka käsin neulottuja asusteita. Toinen mahtava etu on ilmaiset toimituskulut Suomessa, toimitukset postin kautta ovat maksuttomat kaikille tilauksille, loppusummasta riippumatta. Mukavaa selailua uusilla sivuilla ja kaupassa!

Aina välillä kuulee, että Vieton pakettien toimitus kestää liian kauan. Verkkokaupoihin on määritelty 10 vuorokauden toimitusaika, tosin juuri koskaan toimitus ei kestä niin kauaa, vaan noin 2 – 4 päivää. Mikä siinä sitten oikein kestää? Vietolla ei ole isoja varastoja tuotteita, vaan niitä tehdään koko ajan tarpeen mukaan. Tämä on ekologista, koska turhia tuotteita ei näin tule. Samasta syystä Vietto ei pidä mitään -50% – -70% aleja, mutta se onkin sitten toinen tarina! Koska tuotteita on valmiina vain vähän, aina välillä päädytään tilanteeseen että tuotteet valmistetaan vasta tilauksen tultua. Esimerkiksi Urban Art deco mekot tehdään käytännössä aina tilauksesta, koska ne ovat varsin työläitä yksitellen tehtävien kalvoprinttien takia. Tämän toimintatavan mahdollistaa se, että Vieton tuotteet ommellaan suurelta osin Helsingissä, Ompelimo M.Suvisella Malminkartanossa.

Logistiikkaketju on niin lyhyt kuin mahdollista, ja sen ansiosta toimitus viivästyy normaalisti vain yhdellä päivällä, vaikka tuote ommeltaisiin vasta tilauksen jälkeen. Toinen syy pidempään toimitusaikaan varautumiselle on se, että sekä Vietto että Ompelimo M.Suvinen ovat yhden naisen yrityksiä. Jos jompi kumpi tai äärimmillään molemmat tekijät ovat vaikkapa sairaana yhtaikaa, ei tuotteita valitettavasti synny ja viivettä tulee. Onneksi nämä tilanteet ovat todella harvinaisia! Jos toimitusaika askarruttaa tai tuotteella on kiire, kannattaa epäröimättä ottaa yhteyttä Viettoon osoitteeseen info(at)vietto.fi ja tiedustella mikä varaston tilanne on.

Mielenkiinto vaatteiden alkuperää ja valmistusolosuhteita kohtaan on ilahduttavasti lisääntynyt viime vuosina. Ekologisuuden lisäksi on kiinnitetty huomiota tuotannon kestävyyteen laajemminkin.

Vietto-merkillä tuotannon vastuullisuus on ollut lähtökohtana aina siitä lähtien, kun yritys perustettiin vuonna 2007. Tuotteet on suunniteltu siten, että ne säilyttävät kiinnostavuutensa ja kestävät käytössä. Yrityksen toiminta lähti alun perin liikkeelle kierrätysmateriaalien hyödyntämisestä, joka edelleen muodostaa osan tuotantoa. Toiminnan laajentuessa käyttöön on otettu myös uusia, eettisesti tuotettuja kankaita.

Kaikki Vietto-tuotteet on alusta saakka valmistettu Suomessa. Suurin osa vaatteista ommellaan pieninä sarjoina pienompelimotyönä Helsingin Malminkartanossa. Alihankkijana toimii Ompelimo M.Suvinen, jonka koneet pyörivät tuulisähköllä. Lisäksi Viettoa ommellaan myös Hattulassa Sik-Sak Tupa nimisessä yrityksessä.

Vieton tuotantoketju on täysin läpinäkyvä ja valmistus pidetään jatkossakin Suomessa. Lyhyet toimitusmatkat ja hyvät yhteydet jälleenmyyjiin takaavat joustavuuden. Toimituserät ovat pieniä, jolloin tuotteita valmistetaan vain tarvittava määrä. Asiakkaiden toiveesta vaatteisiin on mahdollista tehdä pieniä mittamuutoksia ja muita muokkauksia.

Vietto-merkin suunnittelija Minna Kaartinen ja ompelija Maarit Suvinen Vaatevallankumous-kampanjan kuvassa.

Suurin osa Vieton käyttämistä kankaista tulee Orivedeltä, Orneule Oy -nimiseltä yritykseltä. Tavoitteena on osaltaan ylläpitää kotimaista kangastuotantoa, jota on jäljellä enää vähän. Yhteistyön vahvuuksia ovat asioinnin sujuvuus, nopeat toimitusajat ja tilausten mitoitus materiaalitarpeen mukaan.  Vuodesta 2017 Orneule on valmistanut Vieton omia, uniikkeja villaneuloskuoseja. Vuoden 2018 kesällä taas myyntiin tuli Aitoossa sijaitsevan Printscorpion Vietolle painamasta luomupuuvillaneuloksesta tehdyt tuotteet. Printscorpion käyttämä luomupuuvillaneulos on suomalaisen Rauteksin neulomaa. Omien kuosien ja printtikankaiden tilaamisessa on suosittu siis niin pitkälle kuin mahdollista suomalaisia toimijoita.

Orneuleelta hankitaan mm. luomupuuvillaa, bambu/lycra-sekoitetta ja villaneuloksia. Kankaat ovat laadukkaita. Merinovillaneulokset ovat eläinsuojelun näkökulmasta eettisemmin tuotettua mulesing-vapaata villaa.

Huomattava osa Vieton materiaalista hankitaan suomalaisen tekstiiliteollisuuden ylijäämänä. Käyttöön on otettu kangaseriä, jotka ovat teollisuudessa jääneet jäljelle aiemmasta tuotannosta. Vieton mallistossa on luotu kekseliäitä tapoja käyttää erilaisia ylijäämämateriaaleja ja tätä kautta on vähennetty tarvetta käyttää täysin uutta kangasta.

Ulkomailta on tähän mennessä hankittu ainoastaan 100 %:sta hamppua, jonka kaikkein ekologisinta tyyppiä, mekaanisesti muokattua hamppukuitua, tuotetaan Romaniassa.

Uusien kierrätettyjen ja puupohjoisten materiaalien kehittäminen etenee paraikaa hyvin kiinnostavalla tavalla, ja kehitystä seurataan tiiviisti. Vietto pystyy ottamaan nopeasti käyttöön uusia ekologisia kangaslaatuja, kun niitä tulee markkinoille.

Vieton tuotevalikoimaan kuuluu useita erilaisia printtituotteita. Tyyliltään tunnistettavat printtikuviot ovat saaneet innoituksensa mm. arkkitehtuurista, taiteesta ja luonnosta, ja ne on suunniteltu Minna Kaartisen ja Nina Kaartisen yhteistyönä.

Printit tehdään tällä hetkellä kaikki itse kalvoprinttimenetelmällä. Printti leikataan ranskalaisesta polyuretaanikalvosta, ja kuvio prässätään lämmön ja paineen avulla kiinni kankaaseen. Menetelmä mahdollistaa kalvon säästäväisen käytön, eikä siinä käytetä lainkaan vettä. Kalvoprinteillä saadaan erittäin värikylläisiä printtejä, jotka kestävät käyttöä hyvin pitkään.

Vietto on mukana Suomalaisen Työn Liiton ja Avainlippu-yritysten Onhan siinä Avainlippu -kampanjassa. Kampanjan myötä haluamme muistuttaa kotimaisen työn merkityksestä tuotteidemme taustalla.

Vietolle kotimainen tuotanto on toiminnan lähtökohta, kaikki tuotteet tehdään Suomessa ja myös materiaaleissa suositaan kotimaista aina kun mahdollista. Siksi kampanjaan mukaan lähteminen tuntui erityisen tärkeältä.

Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä. Merkki voidaan myöntää tuotteelle, joka on valmistettu Suomessa. Lisäksi suomalaisten kustannusten osuus tuotteen omakustannusarvosta, eli kotimaisuusasteen on oltava vähintään 50 prosenttia. Laskelmassa otetaan huomioon kaikki tuotteeseen kohdistuvat kustannukset.

Kolmevuotisella Onhan siinä Avainlippu -kampanjalla Suomalaisen Työn Liitto haluaa nostaa Avainlipun sille kuuluvaan arvoon.

Tutkimustulokset kertovat, että suomalaiset haluavat tehdä arvopohjaisia valintoja. Tämä usein unohtuu ostopäätöshetkellä. Kampanjan avulla pysäytämme asiakkaan ostopäätöksen äärelle. Opetamme tarkastamaan ostotilanteessa, onko tuotteessa tai palvelussa Avainlippu. Näin autamme asiakkaita tekemään omien arvojensa mukaisia valintoja, kertoo kampanjan projektipäällikkö Merja Mantila Suomalaisen Työn Liitosta.

Avainlippu-merkki tunnetaan varsin hyvin. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan 79 prosenttia suomalaisista kuluttajista tuntee Avainlipun erittäin hyvin tai melko hyvin. Tunnettuus yrityspäättäjien keskuudessa on 92 prosenttia. Suomalaisista suurin osa (71 %) on myös sitä mieltä, että Avainlippu vaikuttaa ostopäätöksiin positiivisesti.

Osallistu kampanjaan ja keskusteluun somessa #Avainlippu #OnhansiinäAvainlippu

Kampanjan verkkosivustolta löydät lisämateriaalia kampanjaan liittyen www.avainlippu.fi

Onhan siinä Avainlippu -kampanja on Suomalaisen Työn Liiton ja Avainlippu-yritysten yhteinen kolmivuotinen kampanja. Kampanjan tehtävänä on lisätä Avainlippu-alkuperämerkin tunnettuutta ja vaikutusta ostopäätöksiin. www.avainlippu.fi