• Avainlippu

Mielenkiinto vaatteiden alkuperää ja valmistusolosuhteita kohtaan on ilahduttavasti lisääntynyt viime vuosina. Ekologisuuden lisäksi on kiinnitetty huomiota tuotannon kestävyyteen laajemminkin.

Vietto-merkillä tuotannon vastuullisuus on ollut lähtökohtana aina siitä lähtien, kun yritys perustettiin vuonna 2007. Tuotteet on suunniteltu siten, että ne säilyttävät kiinnostavuutensa ja kestävät käytössä. Yrityksen toiminta lähti alun perin liikkeelle kierrätysmateriaalien hyödyntämisestä, joka edelleen muodostaa osan tuotantoa. Toiminnan laajentuessa käyttöön on otettu myös uusia, eettisesti tuotettuja kankaita.

Kaikki Vietto-tuotteet on alusta saakka valmistettu Suomessa. Suurin osa vaatteista ommellaan pieninä sarjoina pienompelimotyönä Helsingin Malminkartanossa. Alihankkijana toimii Ompelimo M.Suvinen, jonka koneet pyörivät tuulisähköllä. Lisäksi Viettoa ommellaan myös Hattulassa Sik-Sak Tupa nimisessä yrityksessä.

Vieton tuotantoketju on täysin läpinäkyvä ja valmistus pidetään jatkossakin Suomessa. Lyhyet toimitusmatkat ja hyvät yhteydet jälleenmyyjiin takaavat joustavuuden. Toimituserät ovat pieniä, jolloin tuotteita valmistetaan vain tarvittava määrä. Asiakkaiden toiveesta vaatteisiin on mahdollista tehdä pieniä mittamuutoksia ja muita muokkauksia.

Vietto-merkin suunnittelija Minna Kaartinen ja ompelija Maarit Suvinen Vaatevallankumous-kampanjan kuvassa.

Suurin osa Vieton käyttämistä kankaista tulee Orivedeltä, Orneule Oy -nimiseltä yritykseltä. Tavoitteena on osaltaan ylläpitää kotimaista kangastuotantoa, jota on jäljellä enää vähän. Yhteistyön vahvuuksia ovat asioinnin sujuvuus, nopeat toimitusajat ja tilausten mitoitus materiaalitarpeen mukaan.  Vuodesta 2017 Orneule on valmistanut Vieton omia, uniikkeja villaneuloskuoseja. Vuoden 2018 kesällä taas myyntiin tuli Aitoossa sijaitsevan Printscorpion Vietolle painamasta luomupuuvillaneuloksesta tehdyt tuotteet. Printscorpion käyttämä luomupuuvillaneulos on suomalaisen Rauteksin neulomaa. Omien kuosien ja printtikankaiden tilaamisessa on suosittu siis niin pitkälle kuin mahdollista suomalaisia toimijoita.

Orneuleelta hankitaan mm. luomupuuvillaa, bambu/lycra-sekoitetta ja villaneuloksia. Kankaat ovat laadukkaita. Merinovillaneulokset ovat eläinsuojelun näkökulmasta eettisemmin tuotettua mulesing-vapaata villaa.

Huomattava osa Vieton materiaalista hankitaan suomalaisen tekstiiliteollisuuden ylijäämänä. Käyttöön on otettu kangaseriä, jotka ovat teollisuudessa jääneet jäljelle aiemmasta tuotannosta. Vieton mallistossa on luotu kekseliäitä tapoja käyttää erilaisia ylijäämämateriaaleja ja tätä kautta on vähennetty tarvetta käyttää täysin uutta kangasta.

Ulkomailta on tähän mennessä hankittu ainoastaan 100 %:sta hamppua, jonka kaikkein ekologisinta tyyppiä, mekaanisesti muokattua hamppukuitua, tuotetaan Romaniassa.

Uusien kierrätettyjen ja puupohjoisten materiaalien kehittäminen etenee paraikaa hyvin kiinnostavalla tavalla, ja kehitystä seurataan tiiviisti. Vietto pystyy ottamaan nopeasti käyttöön uusia ekologisia kangaslaatuja, kun niitä tulee markkinoille.

Vieton tuotevalikoimaan kuuluu useita erilaisia printtituotteita. Tyyliltään tunnistettavat printtikuviot ovat saaneet innoituksensa mm. arkkitehtuurista, taiteesta ja luonnosta, ja ne on suunniteltu Minna Kaartisen ja Nina Kaartisen yhteistyönä.

Printit tehdään tällä hetkellä kaikki itse kalvoprinttimenetelmällä. Printti leikataan ranskalaisesta polyuretaanikalvosta, ja kuvio prässätään lämmön ja paineen avulla kiinni kankaaseen. Menetelmä mahdollistaa kalvon säästäväisen käytön, eikä siinä käytetä lainkaan vettä. Kalvoprinteillä saadaan erittäin värikylläisiä printtejä, jotka kestävät käyttöä hyvin pitkään.

Vietto on mukana Suomalaisen Työn Liiton ja Avainlippu-yritysten Onhan siinä Avainlippu -kampanjassa. Kampanjan myötä haluamme muistuttaa kotimaisen työn merkityksestä tuotteidemme taustalla.

Vietolle kotimainen tuotanto on toiminnan lähtökohta, kaikki tuotteet tehdään Suomessa ja myös materiaaleissa suositaan kotimaista aina kun mahdollista. Siksi kampanjaan mukaan lähteminen tuntui erityisen tärkeältä.

Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä. Merkki voidaan myöntää tuotteelle, joka on valmistettu Suomessa. Lisäksi suomalaisten kustannusten osuus tuotteen omakustannusarvosta, eli kotimaisuusasteen on oltava vähintään 50 prosenttia. Laskelmassa otetaan huomioon kaikki tuotteeseen kohdistuvat kustannukset.

Kolmevuotisella Onhan siinä Avainlippu -kampanjalla Suomalaisen Työn Liitto haluaa nostaa Avainlipun sille kuuluvaan arvoon.

Tutkimustulokset kertovat, että suomalaiset haluavat tehdä arvopohjaisia valintoja. Tämä usein unohtuu ostopäätöshetkellä. Kampanjan avulla pysäytämme asiakkaan ostopäätöksen äärelle. Opetamme tarkastamaan ostotilanteessa, onko tuotteessa tai palvelussa Avainlippu. Näin autamme asiakkaita tekemään omien arvojensa mukaisia valintoja, kertoo kampanjan projektipäällikkö Merja Mantila Suomalaisen Työn Liitosta.

Avainlippu-merkki tunnetaan varsin hyvin. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan 79 prosenttia suomalaisista kuluttajista tuntee Avainlipun erittäin hyvin tai melko hyvin. Tunnettuus yrityspäättäjien keskuudessa on 92 prosenttia. Suomalaisista suurin osa (71 %) on myös sitä mieltä, että Avainlippu vaikuttaa ostopäätöksiin positiivisesti.

Osallistu kampanjaan ja keskusteluun somessa #Avainlippu #OnhansiinäAvainlippu

Kampanjan verkkosivustolta löydät lisämateriaalia kampanjaan liittyen www.avainlippu.fi

Onhan siinä Avainlippu -kampanja on Suomalaisen Työn Liiton ja Avainlippu-yritysten yhteinen kolmivuotinen kampanja. Kampanjan tehtävänä on lisätä Avainlippu-alkuperämerkin tunnettuutta ja vaikutusta ostopäätöksiin. www.avainlippu.fi

 

Vietto on saanut sekä Avainlipun että Design from Finland -merkit tunnukseksi Suomessa suunnitelluista ja valmistetuista tuotteista. Suomalaisen Työn Liiton Design from Finland -merkki myönnetään ainutlaatuiselle suomalaiselle muotoilulle, ja se kertoo yrityksen panostaneen edelläkävijänä suomalaiseen muotoiluun. Avainlippu taas voidaan myöntää tuotteelle, joka on valmistettu Suomessa. Suomalaisten kustannusten osuus tuotteen omakustannusarvosta, eli kotimaisuusasteen on oltava vähintään 50 prosenttia.

Vietto-tuotteet ompelee helsinkiläinen Ompelimo M.Suvinen.  Tuotannosta on tulossa oma artikkelinsa pian! Jälkihuomautus: vastuullisuudesta ja sen myötä tuotannosta löytyy nyt kokonaan oma sivunsa!

Jotta voit jatkaa selailua sivustollamme, pyydämme hyväksymään evästeet (cookies). Lue lisää

Evästeitä käytetään sivuillamme käyttäjäkokemuksesi parantamiseen. Jatkaessasi verkkosivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.

Sulje